Program „Aktywna Tablica 2022” – dofinansowanie dla szkół

Program Aktywna Tablica 2022 – co można kupić?

Czym jest program Aktywna Tablica 2022?

Aktywna Tablica 2022 jest rządowym programem rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024.

Program „Aktywna tablica” opiera się na założeniu, że jednym z zasadniczych zadań współczesnej szkoły jest rozwijanie kompetencji uczniów przygotowujących ich do życia w społeczeństwie informacyjnym oraz na założeniu, że rozwój kompetencji uczniów w tym zakresie powinien dokonywać się w nowocześnie wyposażonej szkole.

Na program w latach 2020–2024 przewidziana jest łączna kwota 361 455 000 zł.

Tomatis - TLT - Urządzenie do testów uwagi słuchowej (2021)

Jakie urządzenia można sfinansowac z programu „Aktywna Tablica”  2022?

Urządzenia do terapii Metodą Tomatisa

Tomatis - TLT - Urządzenie do testów uwagi słuchowej (2021)

Czym jest metoda Tomatisa?

Metoda Tomatisa® jest techniką dźwiękowej stymulacji sensorycznej.

  •  Można dobrze słuchać, ale źle słyszeć
    Czasami brzmienie informacji jest dobrze słyszane, ale źle zanalizowane na płaszczyźnie emocjonalnej. Mózg broni się budując bariery, które mogą sprzyjać rozwojowi różnego rodzaju zaburzeń. Mówimy wówczas o “zakłóconym słuchaniu”.
  •  Metoda Tomatisa stymuluje mózg
    Odbywa się wielokrotnie powtarzane seanse słuchowe przy użyciu urządzeń stworzonych specjalnie do stymulowania mózgu i stopniowego wspomagania go w analizowaniu informacji dźwiękowej. Mówimy, że “ucho zaczyna słuchać”.
  •  Dobry słuch może odmienić Twoje życie
    Ucho nie służy wyłącznie do słuchania. Stymuluje ono również mózg i determinuje równowagę. Dobry słuch odgrywa pierwszoplanową rolę w rozwoju osobowościowym człowieka.
Tomatis - Talks Up® (poziom 1) - urządzenie do pracy Metodą Tomatisa

EGG Biofeedback

Zestaw EEG nr 4B EEG Biofeedback 5 kanałowy

EEG Biofeedback – czym jest?

EEG Biofeedback jest metodą do regulowania czynności bioelektrycznych mózgu w sposób pożądany przez terapeutę poprzez biologiczne sprzężenie zwrotne. Stosowany jest głównie u dzieci mających problemy neurologiczne jak i psychosomatyczne np. zaburzenia pamięci, nadpobudliwość, problemy z koncentracją, brak, bądź problemy ze snem.

EEG-Biofeedback-gabinet-4

GSR Biofeedback – system treningu mentalnego

VERIM Biofeedback GSR (Galvanic Skin Response) jest to system treningu mentalnego, który doskonale sprawdza się w treningu regulacji pobudzenia u wszystkich tych osób, którym zależy na zwiększaniu swoich osiągnięć m.in. w pracy, biznesie, nauce, a także w sporcie.

Verim Biofeedback GSR jest stosowany w szkołach, poradniach psychologicznych, prywatnych gabinetach terapeutycznych, klubach sportowych.

Z terapii urządzeniem Verim Biofeedback GSR korzystają także klienci indywidualni tacy jak: biznesmeni, sportowcy i uczniowie.

[AKTUALIZACJA] Kiedy można składać wniosek? 

Daty i terminy składania wniosków „Aktywna Tablica 2022”:

  • do 15 maja 2022 roku termin składania wniosków oraz do 30 maja 2022 roku dla organów prowadzących szkoły;
  • do 30 czerwca 2022 roku termin rozpatrywania wniosków przez zespoły powołane przez wojewodów i ministrów prowadzących szkoły w celu kwalifikacji;
  • do 31 sierpnia 2020 roku termin przekazania środków finansowych organom prowadzącym szkoły;

Na realizację Programu w 2022 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.

Szczegóły programu Aktywna Tablica

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury
oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 –
„Aktywna tablica” można znaleźć poniżej (kliknij przycisk)

UWAGA! Nowe wnioski „Aktywna Tablica” 2022

Aktualne wnioski programu „Aktywna Tablica 2022”  można znaleźć poniżej (kliknij przycisk)

Najistotniejsze zmiany dotyczą:

  • Wsparciem finansowym w ramach programu w 2022 roku zostaną objęte:
    • szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019;
    • szkoły ponadpodstawowe;
    • szkoły kształcące uczniów niewidomych;
    • szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym
    • z niepełnosprawnościami,
    • specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze;
    • szkoły, które nie skorzystały z programu w roku 2020 i 2021.

    Program dotyczy szkół publicznych i niepublicznych. W latach 2020-2024 szkoła może skorzystać z programu tylko raz, przy założeniu, że:

    • każda szkoła podstawowa i ponadpodstawowa lub szkoła za granicą może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 14 tys. zł;
    • każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł;
    • każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów niewidomych może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł;
    • każdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na zakup specjalistycznej drukarki w wysokości nie wyższej niż 100 tys. zł.

    20 sierpnia 2021 roku Rada Ministrów przyjęła nowelizację programu „Aktywna tablica”. Jej celem było doprecyzowanie i wyjaśnienie regulacji zawartych w programie w związku z uwagami i zapytaniami zgłaszanymi przez szkoły, organy prowadzące szkoły i wojewodów. Nowelizacja miała na celu również doposażenie szkół w sprzęt do realizacji kształcenia na odległość, co wynikało z utrzymującego się zagrożenia epidemicznego COVID-19.

  • dookreślenia wymagań jakościowych dotyczących sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii w zakresie wyłączenia warunku posiadania certyfikatu ISO 9001 w stosunku do sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii będących wyrobami medycznymi, dla których spełniona została norma PN-EN ISO 13485.

Planowany łączny koszt realizacji programu wynosi 361 mln 455 tys. zł, z czego 290 mln zł będzie pochodzić z budżetu państwa. Z kolei wkład własny organów prowadzących będących jednostkami samorządu terytorialnego, osobami prawnymi innymi niż jednostki samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi wynosić będzie 71 mln 455 tys. zł. Na realizację Programu w 2022 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.

Za wkład własny uważa się:

  • wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, szkołę za granicą lub specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem o  udział w programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w  Programie;
  • wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego i innych urządzeń TIK wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne zakupionych w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.

W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.

W ramach finansowego wkładu własnego katalog możliwego do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie jest ograniczony zakresowo. Tym samym organ prowadzący szkołę ma możliwość zakupu dowolnie wybranego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii wykorzystujących TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) do 20% wartości całego zadania. Jeżeli  wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz.  38 i 694), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego wynosi co najmniej 50% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.

W 2022 roku obowiązują nowe wnioski dla dyrektorów szkół oraz organów prowadzących:

  • Wniosek A dyrektora – dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019; szkoły ponadpodstawowe);
  • Wniosek B dyrektora – dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 6 rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia);
  • Wniosek C dyrektora – dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 5 i 7 rozporządzenia (szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie niewidomi; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących);
  • Wniosek D dyrektora (Ministerstwa/ORPEG) – dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (szkoły podstawowe i szkoły za granicą, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019; szkoły ponadpodstawowe i szkoły za granicą);
  • Wniosek organu prowadzącego;
  • Wniosek organu prowadzącego (Ministerstwa/ORPEG).

UWAGA! Wymieniony we wnioskach sprzęt oraz wszystkie pozostałe pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii, o których mowa w § 2 ust. 3-7 Rozporządzenia, muszą spełniać wymagania niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), w celu stosowania TIK na zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz będą spełniać warunki określone  w  § 2 ust. 12 Rozporządzenia.

Chcesz wiedzieć więcej?

Aktywna Tablica 2021 - Jakie urządzenia wybrać?

NAPISZ DO NAS LUB ZADZWOŃ

e-mail: info@koordynacja.com.pl

tel: 660-404-464